Tidak sarapan jejas pembelajaran
Akibat tiada pengambilan diet makanan seimbang pada waktu pagi, murid sekolah terdedah kepada masalah kekurangan nutrien yang penting dalam badan sekali gus menjejaskan tumpuan serta pembelajaran mereka di sekolah.
Malah lebih buruk lagi, kata Pengetua Penyiasat Kaji Selidik Pemakanan Asia Tenggara (Seanuts) Malaysia, Prof. Poh Bee Koon, kekurangan nutrisi dalam badan boleh menyebabkan masalah kesihatan yang dipanggil kebuluran tersembunyi atau hidden hunger.
''Kebuluran tersembunyi merupakan masalah kekurangan nutrisi atau zat yang tidak dapat dilihat seperti kekurangan vitamin D dan kalsium yang diperlukan tubuh manusia.
''Kanak-kanak yang menghidapi masalah ini kelihatannya nampak sihat dari segi fizikal namun sebenarnya tidak menerima komponen nutrien secukupnya yang diperlukan untuk tumbesaran mereka'', katanya kepada pemberita dalam sidang akhbar Pemakanan dan Pembangunan Kanak-kanak di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.
Kaji selidik Seanuts baru-baru ini mendapati 3,542 kanak-kanak berusia enam hingga 12 tahun tahun di negara kita mengalami kekurangan nutrisi dalam badan.
Hal ini mungkin disebabkan 32.1 peratus murid berumur tujuh hingga 12 tahun terlepas sarapan atau langsung tidak bersarapan.
Mengikut kajian Jabatan Nutrisi dan Diebetik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 2007 di 47 buah sekolah rendah bandar dan 41 sekolah luar bandar mendapati 32.1 peratus murid terlepas sarapan termasuk 7.5 peratus murid yang langsung tidak bersarapan.
Kelompok ini tidak bersarapan dengan alasan tidak mempunyai masa, mereka tidak lapar dan tidak mempunyai selera makan.
Bagi murid yang mengambil sarapan pula memberi sebab untuk sihat dengan mengambil menu kegemaran mereka seperti roti, nasi goreng dan mee goreng.
Kajian tersebut turut mendedahkan sarapan merupakan waktu yang paling diabaikan dalam kehidupan harian kanak-kanak ini berbanding waktu makan tengah hari dan makan malam.
Oleh sebab itu, tegas Bee Koon, ibu bapa seharusnya mengambil perhatian serius terhadap pemakanan anak-anak bagi membantu tumbesaran mereka seiring dengan usianya.
Sesuai dengan perkembangan tersebut, pengeluar makanan dan pakar nutrisi, Nestle Products Sdn. Bhd. menyumbang 10,000 sarapan pagi berupa air minuman Milo malt yang bernutrisi di tujuh sekolah rendah luar bandar dengan sasaran kepada murid kurang berkemampuan melalui Fasa Kedua Gerakan Nutrisi Milo.
Makanan tersebut diedarkan secara berperingkat selama dua minggu dengan kerjasama pihak pengurusan kantin sekolah terlibat bagi membekalkan murid dengan minuman Milo panas yang turut dihidang dengan makanan nutrisi sarapan lain.
Program berlangsung selama lima hari di setiap sekolah dengan kakitangan syarikat terbabit berperanan menyemai tabiat mengambil sarapan di kalangan murid di sekolah yang terlibat.
Selain dibekalkan menu sarapan, murid turut melakukan ikrar sarapan dengan meletakkan tanda tapak tangan di atas sebuah platform putih bagi menyemai amalan bersarapan di kalangan mereka pada masa depan.
Pihak Nestle turut menyampaikan ceramah pendek selama 20 minit kepada murid mengenai kepentingan sarapan bagi menjana tenaga sebelum memulakan pembelajaran dalam bilik darjah.
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20121112/pe_01/Tidak-sarapan-jejas-pembelajaran#ixzz2Cpw8ICvQ
© Utusan Melayu (M) Bhd
Guru penggerak Pelan Pembangunan Pendidikan
Golongan guru termasuk pensyarah institusi pengajian tinggi awam atau swasta menggalas tugas besar memastikan kelancaran Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 sekali gus menepati keperluan objektifnya.
Pengarah Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pelajaran, Datuk Mohd. Ghazali Ab. Rahman berkata, guru dan pensyarah menjadi penggerak serta pelaksana utama dalam PPPM di samping berperanan memastikan perlaksanaannya memenuhi matlamat yang dihasratkan oleh kerajaan.
Oleh itu, golongan ini harus memahami skop keperluan dan objektif penubuhan PPPMkerana mereka merupakan aset paling utama dalam menentukan kejayaan atau sebaliknya rancangan PPPM,katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di pejabatnya dekat Putrajaya, baru-baru ini.
Laporan awal PPPM yang dilancarkan bulan lalu itu merangkumi pelan tiga fasa bagi tempoh selama 13 tahun sehingga 2025.
Add comment
Kurikulum baharu mulai 2016
KEMENTERIAN Pelajaran akan melaksanakan kurikulum persekolahan baru iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah - Semakan Semula (KSSR) mulai 2016 dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) pada 2017 dalam usaha melonjak sistem pendidikan negara.
Kurikulum baru itu dirangka berdasarkan tanda aras antarabangsa bagi memastikan murid dan pelajar yang dilahirkan oleh sistem persekolahan di negara ini memiliki kemahiran yang diperlukan untuk bersaing di peringkat global.
Ia merangkumi dimensi intelek, emosi dan fizikal setiap murid serta menekankan aplikasi pengetahuan serta perkembangan pemikiran kritis, kreatif dan inovatif selain memberi peluang melibatkan diri dalam aktiviti sukan dan kurikulum.
Pengenalan kurikulum baru itu juga selaras dengan pemansuhan Penilaian Menengah Rendah (PMR) mulai 2014 serta perubahan penilaian ke atas murid tahun enam yang tidak lagi dibuat berdasarkan keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) semata-mata.
Ini kerana mulai 2016 juga gred pencapaian UPSR murid tahun enam tidak akan lagi ditentukan melalui peperiksaan awam sahaja tetapi digabung sekali dengan pentaksiran sekolah dan pentaksiran pusat.
Pelaksanaan kurikulum baru ini pula akan melalui tiga fasa iaitu gelombang satu (2012-2015) iaitu fasa persediaan, gelombang kedua (2016-2020) iaitu fasa pelaksanaan dan gelombang ketiga (2021-2025) iaitu fasa pentaksiran.
Menurut Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, sebagai persiapan sebelum memperkenalkan kurikulum baru itu kementerian akan memurnikan kurikulum sedia ada dan mempergiatkan sokongan kepada guru bagi meningkatkan sistem penyampaian.
"Kementerian sedar masih banyak yang perlu dilakukan untuk memastikan keberkesanan pelaksanaan kedua-dua aspek kurikulum baru ini, untuk itu gelombang pertama transformasi pendidikan akan memberi tumpuan kepada inisiatif jangka pendek.
"Ia bagi memastikan kurikulum bertulis, kurikulum yang diajar dan kurikulum pentaksiran dapat ditambah baik selain meletakkan asas kepada perubahan fundamental sebelum gelombang kedua dan ketiga dilaksana dan dikaji semula untuk melihat tahap pencapaian," jelas laporan itu.
- UTUSAN
BERJAYA...taraf institusi bukan penentu kejayaan seseorang sebaliknya keinginan untuk berjaya adalah pencetus semangat bagi meraih kejayaan. - Gambar hiasan
Lebih tidak adil, apabila pelajarnya dikatakan hanya layak memegang kategori pelajar kelas kedua biarpun pencapaian mereka juga cemerlang setanding IPTA.
Benarkah tanggapan itu? Atau hanya pandangan masyarakat yang masih dibelenggu tanggapan lapuk terhadap fungsi dan peranan IPTS sebagai sebahagian akses sistem pendidikan terkini?
Bekas mahasiswa sebuah IPTS di Selangor, Nur Jeehan Md Nasir, 21, berkata tanggapan bahawa IPTS adalah institusi kelas kedua atau hanya untuk mereka yang gagal semata-mata adalah kenyataan tidak beretika serta berat sebelah.
Menurutnya, semua institusi berperanan sebagai wadah penyampaian ilmu dan pelajar pula sebagai aset bagi meneruskan kesinambungan itu.
“Malangnya soal taraf atau kemampuan institusi sering kali dijadikan perbandingan sedangkan ilmu boleh dituntut di mana jua.
“Apakah kerana graduan IPTS, kami dianggap kelas kedua dan tidak mempunyai kelayakan atau keupayaan seperti graduan IPTA?” katanya.
Sikap terburu-buru masyarakat yang mudah melabelkan pelajar IPTS sebagai mereka yang kurang bijak atau tercicir dalam pelajaran masih tidak berubah.
Biarpun diakui pertumbuhan ribuan IPTS kini menjadi petunjuk bahawa kemudahan serta akses memperoleh pendidikan semakin terbuka luas, masih ada yang skeptikal dan hanya mengagungkan IPTA sebagai satu-satunya institusi memperoleh pendidikan tinggi.
Natijahnya, ada segelintir pihak mendiskriminasi dan mempersoalkan kemampuan graduan IPTS sekali gus menjadikan mereka mangsa keadaan dan ketidakadilan.
Alasannya, mereka dikatakan tidak kompetitif, tidak mempunyai pengiktirafan kelayakan segah institusi yang mempunyai nama.
Dia tidak menyangkal tanggapan itu tapi menyamakan kemampuan graduan tanpa memberi peluang mereka membuktikan terlebih dulu dianggap kurang profesional.
“Apa kurangnya kami kerana modul yang dipelajari juga hampir sama. Yang membezakan cuma lokasi.
“Justeru, mengapa kami perlu dianak tirikan? Diskriminasi seperti ini cukup ‘kejam’ kerana kami dicantas sebelum diberi peluang membuktikan kemampuan,” katanya.
Berkongsi pengalaman, dia terpaksa menempuh sengsara apabila mengambil keputusan melanjutkan pengajian di IPTS biarpun mempunyai kelayakan untuk memasuki IPTA.
“Saya tidak menyangkal ada suara sumbang mengatakan tindakan itu seperti menempah bala sedangkan keputusan akademik saya baik.
“Saya ada sebab tersendiri mengapa memilih IPTS dan tidak pernah kesal memilihnya. Pada saya tempat dan taraf bukan penentu kejayaan.
“Malah, saya bangga dengan keputusan itu kerana hasil penat lelah mengulang kaji, akhirnya berjaya muncul antara pelajar terbaik. Taraf institusi tidak boleh menghalang kejayaan,” katanya yang percaya menuntut ilmu boleh dilakukan di mana - mana.
“ Yang penting kemahuan, usaha keras dan matlamat. Jika tiada, di institusi terbaik dunia pun kita tidak boleh berjaya,” katanya.
Rakannya, Yulieane Asy Syafieqah Yaacub, 21, juga mempersoalkan mengapa taraf institusi perlu dijadikan modal untuk masyarakat membuat perbandingan.
Menurutnya, sewaktu �mengambil keputusan untuk melanjutkan pengajian di IPTS, ramai kurang bersetuju dan memandang serong selain menganggapnya tergolong �kategori pelajar lemah akademik.
“Saya pelik pada mereka yang mempunyai pandangan demikian. Walaupun jika benar keputusan akademik kurang baik, apakah salah jika ingin melanjutkan pengajian di IPTS.
“Pendapat saya belajar di mana pun tetap sama, kita yang menentukan sama ada mahu berjaya atau sebaliknya,” katanya yang membuktikan keputusannya memilih IPTS sebagai destinasi pertama mencambah ilmu di peringkat tinggi tidak sia - sia.
“Saya kini lebih bangga kerana mampu membuktikan keputusan melanjutkan pengajian di situ tidak salah. Saya berjaya menjadi pelajar terbaik dan kini menjejakkan kaki di IPTA.
“ Institusi dulu mungkin tidak terkenal seperti yang lain, namun di situlah tempat saya belajar berdikari. Pendapat saya, IPTA atau IPTS, semuanya sama.
“Yang penting keinginan untuk berjaya. Justeru janganlah skeptikal kerana di sini juga kami mampu berjaya,” katanya yang kini juga melanjutkan pengajian tahun pertama di sebuah IPTA awam.
Manakala Zurani Said, 25, juga mengakui dia tersinggung dengan tanggapan pelajar IPTS sebagai kelas kedua.
Menurutnya, jika dulu diakui IPTS sebagai tempat mereka kurang berjaya, kini sentimen sudah berubah.
“Malah majikan juga tidak memilih graduan institusi tertentu untuk menawarkan pekerjaan kerana apa yang penting ada kemahiran tambahan.
“Kami juga ada kelebihan itu. Jadi apa yang membezakan kami dengan pelajar IPTA?,” soalnya.
Mengenai kehidupan bebas yang dikatakan sering berlaku di IPTS, dia berkata semuanya bergantung pada diri sendiri selain boleh berlaku di mana- mana saja.
“ Apa kaitan IPTS dengan masalah ini? Apakah bermakna belajar di sini, kami bebas melanggar peraturan?
“ Silap masyarakat kerana mudah memberi penafsiran. Saya tidak nafikan, ada pelajar begitu namun tidak adil menganggap semuanya rosak kerana beberapa isu.
“Apakah pelajar IPTA tidak terjebak dengan pelbagai masalah? Di mana-mana jua jika tersalah langkah memang buruk akibatnya,” katanya.
Dia bagaimanapun mengakui, pelajar IPTA lebih beruntung kerana menikmati pelbagai kemudahan seperti penginapan juga pembayaran yuran lebih rendah.
“Mereka beruntung berbanding kami yang ada kalanya terpaksa mengikat perut semata-mata untuk memastikan keperluan belajar mencukupi. Segala kemudahan sudah disediakan.
“Bagaimanapun, dari aspek berdikari, semuanya sama. Belajar di mana-mana pun akan mengajar pelajar berdikari dan menentukan hala tujuan hidup sendiri,” katanya.
Kurang kemahiran belajar, menguruskan masa
Institusi pengajian tinggi kini dibanjiri pelajar dewasa yang sebahagian besarnya adalah guru dalam perkhidmatan. Ini berikutan dasar memartabatkan profesionalisme guru yang diterjemahkan melalui Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan dan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan.
Amalan pembelajaran sepanjang hayat
Amalan pembelajaran sepanjang hayat sudah menjadi budaya masyarakat kita. Suasana di kampus pada hujung minggu dan waktu cuti sekolah menjadi ‘hidup’ dengan gelagat guru yang dahagakan ilmu.
Namun, dalam senario yang memberangsangkan ini, sering kali kita mendengar permintaan mereka untuk lanjutan tempoh menghantar tugasan kerana pelbagai sebab termasuk terpaksa membawa pelajar ke Karnival SUKMA dan menjaga anak sakit. Inilah antara cabaran menjadi pelajar dewasa dan cabaran bagi tenaga pengajar yang mengurus mereka.
Sepanjang pengalaman mengurus pelajar dewasa, rayuan sedemikian kerap saya terima apabila tarikh akhir sesuatu tugasan kian hampir. Sebagai orang berkeluarga, sedikit sebanyak timbul rasa kasihan terhadap pelajar sebegini. Namun ada kalanya kelonggaran yang diberikan akan menggugat prestasi akademik mereka.
'Belajar cara belajar'
Apa yang saya perhatikan ialah sebilangan guru ini kurang kemahiran belajar dan menguruskan masa. Pesan saya kepada mereka ialah ‘belajar cara belajar’. Kemahiran ini tidak datang dengan sendiri atau tercipta sejak azali. Walaupun umum menganggap guru sudah mantap kemahiran belajarnya, realitinya sebilangan guru yang belajar tidak begitu. Ini kerana keadaan apabila kita mengajar dan apabila kita menjadi pelajar adalah berbeza.
Menjadi pelajar benar-benar menguji kemahiran belajar yang sering kita nyatakan kepada pelajar. ‘belajar cara belajar’ adalah hakikat yang perlu dihadapi mereka yang menuntut ilmu. Ia adalah inti pati pembelajaran sepanjang hayat. Bukanlah segulung ijazah yang patut diidamkan, tetapi pengalaman diraih ketika bergelar pelajar. Menjadi pelajar dewasa menguji keupayaan kita menguruskan tanggungjawab.
Dengan komitmen yang menggunung seperti bergegas menguruskan anak, tuntutan tugas pejabat yang tidak berpenghujung dan tugasan pengajian yang menghambat, guru bergelar pelajar dewasa berdepan dengan pelbagai cabaran dan perlu memiliki kekuatan mental. Kekuatan mental itu ialah keupayaan minda di bawah sedar untuk mengawal pergerakan seharian supaya tidak mudah mengalah apabila keadaan tidak menyebelahi diri.
Menurut pengamal perubatan alternatif, Prof Dr Ibrahim Ahmad, minda bawah sedar banyak melakukan tugas untuk kita, iaitu apa saja yang terlintas dalam fikiran akan ditangkap dan disimpan. Ia juga boleh bertindak menjayakan atau menggagalkan misi seseorang itu.
Pengalaman jadi pelajar dewasa
Pengalaman saya sebagai pelajar dewasa membuka perspektif tersendiri terhadap pembelajaran sepanjang hayat. Berbanding pelajar bujang yang tiada komitmen keluarga, setiap detik masa saya terasa sangat berharga. Saya perlu menyusun jadual untuk mencapai sasaran harian yang ditetapkan iaitu memastikan setiap jam yang saya gunakan untuk diri dan setiap jam sama yang dikorbankan keluarga, adalah benar-benar berbaloi.
Untuk tidak mengecewakan diri sendiri, tetapkan sasaran yang kecil, tetapi bermakna untuk hari itu dan berkesan untuk jangka masa panjang. Saya juga sengaja mewujudkan ‘ketegangan’ diri iaitu dengan menyatakan pada diri bahawa saya tidak amanah dengan anak sekiranya gagal mencapai sasaran harian saya.
Perlu kekuatan mental
Inilah satu daripada latihan menguasai minda di bawah sedar yang saya amalkan. Saya lakukan begini kerana saya sangat bimbang Allah akan menyoal saya kelak mengenai masa mendidik anak yang saya korbankan. Ia juga satu perjuangan dengan diri sendiri, orang lain dan persekitaran. Kekuatan mental adalah senjata ampuh yang kita perlukan.
Secara umumnya, menuntut ilmu itu adalah amalan mulia di sisi agama. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali.” (Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi). Malah diriwayatkan malaikat mengerumuni orang yang menuntut ilmu sehinggakan jika kita bersedekah kepada mereka, pahala digandakan sehingga 700 kali.
Maka janganlah rasa gusar dengan cabaran belajar kerana menuntut ilmu adalah amalan mulia.
?Penulis ialah pensyarah di Jabatan Sains Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Jitra Kedah.
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, pendidikan dari negara Barat perlu disesuaikan dengan acuan di negara Asia kerana banyak nilai tradisi akan hilang sekiranya tidak dipelihara.
"Dengan perubahan landskap pembelajaran di tanah air, kita berharap kemahiran berfikir dan menganalisis sesuatu perkara mesti ada pada setiap pelajar, tidak hanya wujud untuk mengisi kotak dengan tanda pangkah atau betul," katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan antarabangsa 'School of Tomorrow' di sini hari ini. -UTUSAN
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20121121/po_11/Nilai-ketimuran-perlu-dikekalkan-dalam-sistem-pembelajaran#ixzz2Cpqw8OGt
© Utusan Melayu (M) Bhd
BERJAYA...taraf institusi bukan penentu kejayaan seseorang sebaliknya keinginan untuk berjaya adalah pencetus semangat bagi meraih kejayaan. - Gambar hiasan
ENTAH mengapa, masyarakat kurang memahami peranan institusi pengajian tinggi swasta (IPTS) sebagai penyokong terhadap sistem pendidikan tinggi negara yang semakin berkembang.
Dengan kewujudan hanya 20 institusi pengajian tinggi awam (IPTA) sedia ada, tentu tidak mencukupi menampung permintaan kemasukan tinggi saban tahun.
Malangnya, peranan serta kesudian IPTS berkongsi memikul tanggungjawab itu untuk membolehkan pelajar memperoleh akses pendidikan menyeluruh ada kalanya seperti tidak dihargai.
IPTS dianggap sebagai institusi yang hanya layak untuk mereka yang keciciran dalam akademik selain tidak gah pencapaiannya seperti institusi pendidikan tinggi awam.
IPTS dianggap sebagai institusi yang hanya layak untuk mereka yang keciciran dalam akademik selain tidak gah pencapaiannya seperti institusi pendidikan tinggi awam.
Lebih tidak adil, apabila pelajarnya dikatakan hanya layak memegang kategori pelajar kelas kedua biarpun pencapaian mereka juga cemerlang setanding IPTA.
Benarkah tanggapan itu? Atau hanya pandangan masyarakat yang masih dibelenggu tanggapan lapuk terhadap fungsi dan peranan IPTS sebagai sebahagian akses sistem pendidikan terkini?
Bekas mahasiswa sebuah IPTS di Selangor, Nur Jeehan Md Nasir, 21, berkata tanggapan bahawa IPTS adalah institusi kelas kedua atau hanya untuk mereka yang gagal semata-mata adalah kenyataan tidak beretika serta berat sebelah.
Menurutnya, semua institusi berperanan sebagai wadah penyampaian ilmu dan pelajar pula sebagai aset bagi meneruskan kesinambungan itu.
“Malangnya soal taraf atau kemampuan institusi sering kali dijadikan perbandingan sedangkan ilmu boleh dituntut di mana jua.
“Apakah kerana graduan IPTS, kami dianggap kelas kedua dan tidak mempunyai kelayakan atau keupayaan seperti graduan IPTA?” katanya.
Sikap terburu-buru masyarakat yang mudah melabelkan pelajar IPTS sebagai mereka yang kurang bijak atau tercicir dalam pelajaran masih tidak berubah.
Biarpun diakui pertumbuhan ribuan IPTS kini menjadi petunjuk bahawa kemudahan serta akses memperoleh pendidikan semakin terbuka luas, masih ada yang skeptikal dan hanya mengagungkan IPTA sebagai satu-satunya institusi memperoleh pendidikan tinggi.
Natijahnya, ada segelintir pihak mendiskriminasi dan mempersoalkan kemampuan graduan IPTS sekali gus menjadikan mereka mangsa keadaan dan ketidakadilan.
Alasannya, mereka dikatakan tidak kompetitif, tidak mempunyai pengiktirafan kelayakan segah institusi yang mempunyai nama.
Dia tidak menyangkal tanggapan itu tapi menyamakan kemampuan graduan tanpa memberi peluang mereka membuktikan terlebih dulu dianggap kurang profesional.
“Apa kurangnya kami kerana modul yang dipelajari juga hampir sama. Yang membezakan cuma lokasi.
“Justeru, mengapa kami perlu dianak tirikan? Diskriminasi seperti ini cukup ‘kejam’ kerana kami dicantas sebelum diberi peluang membuktikan kemampuan,” katanya.
Berkongsi pengalaman, dia terpaksa menempuh sengsara apabila mengambil keputusan melanjutkan pengajian di IPTS biarpun mempunyai kelayakan untuk memasuki IPTA.
“Saya tidak menyangkal ada suara sumbang mengatakan tindakan itu seperti menempah bala sedangkan keputusan akademik saya baik.
“Saya ada sebab tersendiri mengapa memilih IPTS dan tidak pernah kesal memilihnya. Pada saya tempat dan taraf bukan penentu kejayaan.
“Malah, saya bangga dengan keputusan itu kerana hasil penat lelah mengulang kaji, akhirnya berjaya muncul antara pelajar terbaik. Taraf institusi tidak boleh menghalang kejayaan,” katanya yang percaya menuntut ilmu boleh dilakukan di mana - mana.
“ Yang penting kemahuan, usaha keras dan matlamat. Jika tiada, di institusi terbaik dunia pun kita tidak boleh berjaya,” katanya.
Rakannya, Yulieane Asy Syafieqah Yaacub, 21, juga mempersoalkan mengapa taraf institusi perlu dijadikan modal untuk masyarakat membuat perbandingan.
Menurutnya, sewaktu �mengambil keputusan untuk melanjutkan pengajian di IPTS, ramai kurang bersetuju dan memandang serong selain menganggapnya tergolong �kategori pelajar lemah akademik.
“Saya pelik pada mereka yang mempunyai pandangan demikian. Walaupun jika benar keputusan akademik kurang baik, apakah salah jika ingin melanjutkan pengajian di IPTS.
“Pendapat saya belajar di mana pun tetap sama, kita yang menentukan sama ada mahu berjaya atau sebaliknya,” katanya yang membuktikan keputusannya memilih IPTS sebagai destinasi pertama mencambah ilmu di peringkat tinggi tidak sia - sia.
“Saya kini lebih bangga kerana mampu membuktikan keputusan melanjutkan pengajian di situ tidak salah. Saya berjaya menjadi pelajar terbaik dan kini menjejakkan kaki di IPTA.
“ Institusi dulu mungkin tidak terkenal seperti yang lain, namun di situlah tempat saya belajar berdikari. Pendapat saya, IPTA atau IPTS, semuanya sama.
“Yang penting keinginan untuk berjaya. Justeru janganlah skeptikal kerana di sini juga kami mampu berjaya,” katanya yang kini juga melanjutkan pengajian tahun pertama di sebuah IPTA awam.
Manakala Zurani Said, 25, juga mengakui dia tersinggung dengan tanggapan pelajar IPTS sebagai kelas kedua.
Menurutnya, jika dulu diakui IPTS sebagai tempat mereka kurang berjaya, kini sentimen sudah berubah.
“Malah majikan juga tidak memilih graduan institusi tertentu untuk menawarkan pekerjaan kerana apa yang penting ada kemahiran tambahan.
“Kami juga ada kelebihan itu. Jadi apa yang membezakan kami dengan pelajar IPTA?,” soalnya.
Mengenai kehidupan bebas yang dikatakan sering berlaku di IPTS, dia berkata semuanya bergantung pada diri sendiri selain boleh berlaku di mana- mana saja.
“ Apa kaitan IPTS dengan masalah ini? Apakah bermakna belajar di sini, kami bebas melanggar peraturan?
“ Silap masyarakat kerana mudah memberi penafsiran. Saya tidak nafikan, ada pelajar begitu namun tidak adil menganggap semuanya rosak kerana beberapa isu.
“Apakah pelajar IPTA tidak terjebak dengan pelbagai masalah? Di mana-mana jua jika tersalah langkah memang buruk akibatnya,” katanya.
Dia bagaimanapun mengakui, pelajar IPTA lebih beruntung kerana menikmati pelbagai kemudahan seperti penginapan juga pembayaran yuran lebih rendah.
“Mereka beruntung berbanding kami yang ada kalanya terpaksa mengikat perut semata-mata untuk memastikan keperluan belajar mencukupi. Segala kemudahan sudah disediakan.
“Bagaimanapun, dari aspek berdikari, semuanya sama. Belajar di mana-mana pun akan mengajar pelajar berdikari dan menentukan hala tujuan hidup sendiri,” katanya.
Artikel ini disiarkan pada : 2012/11/12
Cabaran guru menuntut ilmu
Institusi pengajian tinggi kini dibanjiri pelajar dewasa yang sebahagian besarnya adalah guru dalam perkhidmatan. Ini berikutan dasar memartabatkan profesionalisme guru yang diterjemahkan melalui Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Pendidikan dan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan.
Guru bergelar pelajar dewasa berdepan pelbagai cabaran dan perlu memiliki kekuatan mental. Kekuatan mental itu ialah keupayaan minda di bawah sedar untuk mengawal pergerakan seharian supaya tidak mudah mengalah apabila keadaan tidak menyebelahi diri"
Amalan pembelajaran sepanjang hayat sudah menjadi budaya masyarakat kita. Suasana di kampus pada hujung minggu dan waktu cuti sekolah menjadi ‘hidup’ dengan gelagat guru yang dahagakan ilmu.
Namun, dalam senario yang memberangsangkan ini, sering kali kita mendengar permintaan mereka untuk lanjutan tempoh menghantar tugasan kerana pelbagai sebab termasuk terpaksa membawa pelajar ke Karnival SUKMA dan menjaga anak sakit. Inilah antara cabaran menjadi pelajar dewasa dan cabaran bagi tenaga pengajar yang mengurus mereka.
Sepanjang pengalaman mengurus pelajar dewasa, rayuan sedemikian kerap saya terima apabila tarikh akhir sesuatu tugasan kian hampir. Sebagai orang berkeluarga, sedikit sebanyak timbul rasa kasihan terhadap pelajar sebegini. Namun ada kalanya kelonggaran yang diberikan akan menggugat prestasi akademik mereka.
'Belajar cara belajar'
Apa yang saya perhatikan ialah sebilangan guru ini kurang kemahiran belajar dan menguruskan masa. Pesan saya kepada mereka ialah ‘belajar cara belajar’. Kemahiran ini tidak datang dengan sendiri atau tercipta sejak azali. Walaupun umum menganggap guru sudah mantap kemahiran belajarnya, realitinya sebilangan guru yang belajar tidak begitu. Ini kerana keadaan apabila kita mengajar dan apabila kita menjadi pelajar adalah berbeza.
Menjadi pelajar benar-benar menguji kemahiran belajar yang sering kita nyatakan kepada pelajar. ‘belajar cara belajar’ adalah hakikat yang perlu dihadapi mereka yang menuntut ilmu. Ia adalah inti pati pembelajaran sepanjang hayat. Bukanlah segulung ijazah yang patut diidamkan, tetapi pengalaman diraih ketika bergelar pelajar. Menjadi pelajar dewasa menguji keupayaan kita menguruskan tanggungjawab.
Dengan komitmen yang menggunung seperti bergegas menguruskan anak, tuntutan tugas pejabat yang tidak berpenghujung dan tugasan pengajian yang menghambat, guru bergelar pelajar dewasa berdepan dengan pelbagai cabaran dan perlu memiliki kekuatan mental. Kekuatan mental itu ialah keupayaan minda di bawah sedar untuk mengawal pergerakan seharian supaya tidak mudah mengalah apabila keadaan tidak menyebelahi diri.
Menurut pengamal perubatan alternatif, Prof Dr Ibrahim Ahmad, minda bawah sedar banyak melakukan tugas untuk kita, iaitu apa saja yang terlintas dalam fikiran akan ditangkap dan disimpan. Ia juga boleh bertindak menjayakan atau menggagalkan misi seseorang itu.
Pengalaman jadi pelajar dewasa
Pengalaman saya sebagai pelajar dewasa membuka perspektif tersendiri terhadap pembelajaran sepanjang hayat. Berbanding pelajar bujang yang tiada komitmen keluarga, setiap detik masa saya terasa sangat berharga. Saya perlu menyusun jadual untuk mencapai sasaran harian yang ditetapkan iaitu memastikan setiap jam yang saya gunakan untuk diri dan setiap jam sama yang dikorbankan keluarga, adalah benar-benar berbaloi.
Untuk tidak mengecewakan diri sendiri, tetapkan sasaran yang kecil, tetapi bermakna untuk hari itu dan berkesan untuk jangka masa panjang. Saya juga sengaja mewujudkan ‘ketegangan’ diri iaitu dengan menyatakan pada diri bahawa saya tidak amanah dengan anak sekiranya gagal mencapai sasaran harian saya.
Perlu kekuatan mental
Inilah satu daripada latihan menguasai minda di bawah sedar yang saya amalkan. Saya lakukan begini kerana saya sangat bimbang Allah akan menyoal saya kelak mengenai masa mendidik anak yang saya korbankan. Ia juga satu perjuangan dengan diri sendiri, orang lain dan persekitaran. Kekuatan mental adalah senjata ampuh yang kita perlukan.
Secara umumnya, menuntut ilmu itu adalah amalan mulia di sisi agama. Nabi Muhammad SAW bersabda: “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali.” (Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi). Malah diriwayatkan malaikat mengerumuni orang yang menuntut ilmu sehinggakan jika kita bersedekah kepada mereka, pahala digandakan sehingga 700 kali.
Maka janganlah rasa gusar dengan cabaran belajar kerana menuntut ilmu adalah amalan mulia.
?Penulis ialah pensyarah di Jabatan Sains Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, Jitra Kedah.
Nilai ketimuran perlu dikekalkan dalam sistem pembelajaran
KUALA LUMPUR 21 Nov. - Sistem pelajaran di negara ini perlu mengekalkan nilai-nilai ketimuran sedia ada tanpa perlu menceduk sepenuhnya sistem daripada negara-negara Barat.Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, pendidikan dari negara Barat perlu disesuaikan dengan acuan di negara Asia kerana banyak nilai tradisi akan hilang sekiranya tidak dipelihara.
"Dengan perubahan landskap pembelajaran di tanah air, kita berharap kemahiran berfikir dan menganalisis sesuatu perkara mesti ada pada setiap pelajar, tidak hanya wujud untuk mengisi kotak dengan tanda pangkah atau betul," katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan antarabangsa 'School of Tomorrow' di sini hari ini. -UTUSAN
Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20121121/po_11/Nilai-ketimuran-perlu-dikekalkan-dalam-sistem-pembelajaran#ixzz2Cpqw8OGt
© Utusan Melayu (M) Bhd
Maklumat yang berguna.
BalasPadamTerima kasih.
BalasPadam